110703 Pressmeddelande: Jordens Vänner i Almedalen.

Jordens Vänner deltar med fyra seminarier under årets Almedalsvecka. Vi delar ut årets greenwashpris och uppmärksammar kopplingen mellan soja och regskogsskövling. Den 4 juli har vi även lansering av en helt ny rapport som handlar om att ge mer makt åt gående och cyklister.

4 juli. Ge makt åt de som går och cyklar!
Ge makt åt de som går och cyklar! Vi presenterar konkreta förslag på hur gång- och cykel kan prioriteras före biltrafik. Det är dags nu att bryta med en planering som gynnar välbeställda mäns bilåkande. Så kan vi ge kvinnor, ungdomar och lågavlönade inflytande över trafikplaneringen. Karin Nielsen, författare till en ny rapport, Joanna Dickinson, trafikforskare på Trivector och Nätverket Kvinnor i transportpolitiken, och företrädare för flera riksdagspartier. Moderator Ida Nilsson, ordförande Jordens Vänner.
Klockan 16:00 – 18:00 Högskolan på Gotland, Cramérgatan 3, sal E 41
5 juli. Mer kött och soja – mindre regnskog
Vårt utnyttjande av naturresurser i andra länder är enorm, t.ex. soja till djurfoder, nötkött, biodrivmedel och pappersmassa. Emil Schön och Sanna Ekedahl introducerar ämnet. Därefter följer ett samtal med riksdagspolitiker om hur vi kan minska vårt beroende av naturresurser i andra länder.
Med: Emil Schön, Jordens Vänner och Sanna Ekedahl, Köttfri måndag. Politikerpanel: Sara Karlsson (S), Otto von Arnold (KD), Åsa Coenraads (M), Helena Leander (MP). Arrangörer: Jordens Vänner, Svensk mat- och miljöinformation och Köttfri måndag.
Klockan 13:00 – 15:00 Högskolan på Gotland, Cramérgatan 3, Sal E 41
6 juli. Greenwash – hur fungerar grönmålning och vem vinner årets greenwashpris?
Går det att skilja på greenwash och äkta miljöansvar? Hur kan politikerna agera? Författaren Karin Nielsen reder ut begreppen. Vi presenterar även årets pristagare i Svenska Greenwashpriset 2011.
Klockan 13:00 – 15:00 Högskolan på Gotland, Cramérgatan 3, Sal E 41
7 juli. Ekonomiska styrmedel för minskad köttkonsumtion
Köttkonsumtionen är ett av våra största miljöproblem och det finns ett akut behov av åtgärder på området. Miljöekonomen Sarah Säll presenterar sin forskning om styrmedel för minskad köttkonsumtion. Därefter följer en panel där riksdagsledamöter från olika partier diskuterar frågan.
Med: Sarah Säll, forskare i miljöekonomi vid Sveriges lantbruksuniversitet, SLU. Politikerpanel: Helena Lindahl (C), Jens Holm (V), Helena Leander (MP), Carl Nettelblad (LUF). Arrangörer: Svensk mat- och miljöinformation, Jordens Vänner och Köttfri måndag.
Klockan 15:30 – 17:30 Högskolan på Gotland, Cramérgatan 3, Sal E 41
Frågor kan riktas till: