110706 Pressmeddelande: Svenska Greenwashpriset delas ut

Onsdagen den 6 juli klockan 14 delar Jordens Vänner ut Svenska Greenwashpriset 2011. En omröstning på vår hemsida mellan kandidaterna IKEA, Vattenfall, Maud Olofsson, Preem och Mitsubishi har gett en klar vinnare som kommer att presenteras då.

Innan prisutdelningen föreläser författaren Karin Nielsen, om greenwash och hur vi kan skilja det från äkta miljöansvar.
Greenwash kan innebära att undvika riktiga miljöåtgärder och istället lägga energi på att skapa en grön image. Det kan ske genom att kalla miljöskadlig verksamhet en miljöinsats, eller att framhäva verksamhet som är framsynt för att dölja miljöskadlig verksamhet som sker i större omfattning.
– Det är viktigt för företag, staten och andra aktörer att ställa om sin verksamhet så att den blir hållbar men det är också viktigt att aktörerna är ärliga, säger Ida Nilsson, ordförande i Jordens Vänner.
Seminariet ”Greenwash – hur fungerar grönmålning och vem vinner Svenska Greenwashpriset 2011?” sker klockan 13-15, Högskolan på Gotland, Cramérgatan 3, Sal E 41, Almedalen.

Ida Nilsson, ordförande – 0736 425 337
Karin Nielsen, sakkunnig greenwash – 0739-25 76 81

Bakgrund Svenska Greenwashpriset 2011

Det svenska Greenwashpriset delades ut första gången 2010 och kommer att delas ut även i år under politikerveckan i Almedalen.. Medlemmar i Jordens Vänner har under april månad kunnat nominera kandidater som på något sätt har anknytning till vårt land, antingen genom att verksamheten sker här eller genom att företrädare har en stark anknytning till Sverige. Därefter har nedanstående kandidater valts ut. Under perioden maj-juni har alla intresserade kunnat rösta på kandidaterna.

Här är de fem nominerade:

1. IKEA för sin falska miljöprofil

Hela Sveriges favoritföretag IKEA vill gärna framstå som miljövänligt och med en lokalt förankrad samhällsnyttig verksamhet. På sin hemsida skriver man bland annat att ”IKEA vill göra det lättare för kunder och medarbetare att lämna bilen hemma och i stället välja allmänna kommunikationer för att ta sig till och från våra varuhus. I själva verket är IKEA och dess fastighetsbolag IKANO sedan årtionden drivande för skapandet av externa köpcentra där allt är planerat för bilen. I detta offras också andra miljövärden. Läs mer om kritiken mot IKEA här http://www.guardian.co.uk/global/2009/apr/02/greenwash-ikea-diy-earth-hour >>

2. Vattenfall för sin brytning av brunkol

Här sätter vi accent (tonvikt) på naturen” förkunnar Vattenfall i en annons i en tysk lokaltidning från september förra året. Bilden i annonsen visar på ett golfbaneliknande, naturskönt område med vattendrag, gröna kullar och färggranna blomsterarrangemang. Företaget undertecknar annonsen med ”Vattenfall – energi för naturvänner”. Problemet är att området används sedan två decennier tillbaka för brytning av brunkol och ter sig i verkligheten helt annorlunda där skog och mark utarmas. Återställningen, som annonsen ska visa, kommer inte att ske på mycket länge. Istället planerar företaget fem nya gruvor i området, trots att man en vecka innan publiceringen av annonsen förkunnade sin nya miljövänliga strategi där koldioxidutsläppen ska reduceras med 28 procent fram till 2020. Här kan du se annonsen http://www.jordensvanner.se/filer/vattenfall.pdf >>

3. Preem för klassisk Greenwash

Preem lanserar sin nya Preem Evolution Diesel med en massiv reklamkampanj. Av helsidesannonser och reklamfilm får man intrycket att den nya dieseln görs av tallolja och inget annat. ”Den görs av tallolja, en restprodukt från skogen” står det bland annat i en helsidesannons publicerad våren 2011. Letar man lite på hemsidan framgår det dock att sommarkvaliteten av bränslet har cirka 22 procent förnybar andel och vinterkvaliteten 10 procent. Det är långt ifrån ett rent förnybart drivmedel. Läs mer om Preem Evolution Diesel här http://evolution.preem.se/ >>

4. Maud Olofsson för utbyggnaden av nätet för fossilgas

Maud Olofsson redogjorde i riksdagen den 1 februari i år för sin och regeringens syn på fossil gas och konstaterade ”att vi inte ska ha någon storskalig utbyggnad av gas eftersom vi inte kommer att behöva det och inte tycker att den är miljömässigt rätt.” Drygt två månader senare hade regeringen gett sitt godkännande för att det svenska nätet för fossil gas skulle utvidgas då det tyska energibolaget E.ON fått tillstånd att bygga och driva en fossilgas-ledning genom södra Sverige. Att detta beslut strider mot regeringens eget vallöfte från 2010 om avveckling för fossila bränslen till 2020 är en sak. Att Maud Olofsson i riksdagen påtalade att ”Det råder ingen tvekan om vad regeringen vill. Det är mer förnybart, mer energieffektivisering och mindre fossila bränslen” visar på dubbla budskap och ett märkligt sätt att åstadkomma ett miljövänligare Sverige. Läs protokollet från riksdagen här http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=101&dok_id=GY0951&bet=2010/11:51 >>

5. Mitsubishi för bil med noll utsläpp

Biltillverkaren förkunnar stolt att modellen i-MiEV är ”praktisk och rolig att köra, och med absolut noll i CO2-utsläpp vid körning är den en symbol för vårt arbete för en hållbar framtid”. Men att påstå något sådant är att vilseleda konsumenterna med falsk marknadsföring.  En elbil drivs av el, som någonstans måste produceras vilket bör tas med i utsläppskalkylerna. Därmed faller påstående om noll utsläpp på sin egen orimlighet. Läs mer om elbilen här:
http://www.mitsubishimotors.se/Sweden/World/Environment/02.Imiev/Content-Block-i-MiEV.aspx#/environmentimiev/content-block-i-miev >>