Jordens Vänner protesterar mot "tjuvstarten" av Förbifarten

Pressmeddelande 2014-08-09
Politikerna som låtsas byggstarta ”förbifarten” gör narr av sig själva. Tunneln har inte alla tillstånd, projektet är ett enormt pengaslöseri och hela trafiklösningen luktar femtiotal. Trängselpengarna behövs till tunnelbana och nya snabba spårlösningar. Det säger Göran Folin och Ellie Cijvat från Jordens Vänner i ett uttalande.
Göran Folin som deltar i manifestationen mot byggstarten har arbetat mot denna trafikled ända sedan almstriden 1971.
–          Förr hette den Västerleden och Kungshattsleden, nu kallas den felaktigt förbifarten. Men då liksom nu är den främst tänkt för att välbetalda män skall köra i varsin bil till jobbet. Det kanske passade i Stockholm 1950 men inte i en modern storstad 2014 och ännu mindre 2020. säger Göran Folin från Jordens Vänners lokalgrupp Alternativ stad.
Förbifarten kommer att kosta minst 30 miljarder kronor, det vill säga alla avgifter från trängselavgifterna i 40 år och skattepengar därutöver.
–          Om dessa pengar gick till kollektivtrafiken skulle vi få bättre luft, klara klimatmålen och få en snabb, billig och bekväm trafik. När Stockholmarna i upprepade opinionsmätningar fått välja om pengar skall gå till vägar eller kollektivtrafik är det alltid majoritet för det senare, säger Göran Folin.
Naturvårdsverket har i ett yttrande sagt nej till ”förbifarten” bl. a för att Trafikverket inte har presenterat något alternativ som är i överensstämmelse med klimatmålen. Jordens Vänner har överklagat hela Transportplanen till EU av samma anledning.
–          Tillstånden för vägen är inte klara och Trafikverket har inte visat hur de ska hålla avgasnivåerna i tunneln ofarliga. Infrastrukturministern bryter själv mot lagen om hon startar ett bygge som inte är godkänt, säger Ellie Cijvat, ordförande i Jordens Vänner.
De sista åren har bilismen i Sverige minskat, och för att klara klimatmålen har Trafikverket själva visat att bilismen i Stockholm måste minska med 30 % trots introduktion av elbilar och så kallade miljöbränslen.
–          Om vi minskar trafiken enligt klimatmålen kommer många planerade väginvesteringar att bli olönsamma enligt Riksrevisionen. Förbifarten riskerar att bli både ett ekonomiskt misstag och en planeringsmiss på grund av sämre kollektivtrafik. Vi kommer att göra allt vi kan för att stoppa denna felinvestering, säger Göran Folin och Ellie Cijvat.
–          Pengarna från trängselavgifterna bör omdirigeras till ny tunnelbana. Då kan motsvarande resurser i den nationella Transportplanen satsas på järnvägar och eftersatt underhåll i hela Sverige. Det är bättre än en miljöfarlig lyxmotorväg i Stockholm, säger Ellie Cijvat.
Kontakt:
Göran Folin, Alternativ Stad / Jordens Vänner Stockholm, 073 073 11 88
Ellie Cijvat, ordförande Jordens Vänner, 073 778 2242

Dela gärna vår kamp!

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *