Pressmeddelande: Stoppa handelsavtalet mellan EU och USA – aktionsdag idag i Sverige och internationellt

Svenska och internationella folkrörelser kallar idag 18 april till en internationell aktionsdag mot TTIP, handelsavtalet mellan EU och USA som håller på att förhandlas. Fler än 450 aktioner planeras, däribland i Malmö, Örebro, Göteborg och Stockholm.
– Avtalet är ett hot mot demokratin, maten och miljön, säger Ellie Cijvat, ordförande i Jordens Vänner och aktiv i nätverket Stoppa TTIP Sverige. – Vi riskerar att tvingas släppa in både genetiskt manipulerade organismer och hormonbehandlat kött, det blir som en kapplöpning till botten, fortsätter hon.
Tvistlösningsmekanismen ISDS är den mest kontroversiella delen av avtalet och är tänkt att ge företag rätten att stämma regeringar för uteblivna vinster.
– Det är ett hot mot demokratin att storföretag kan komma att bestämma över vår lagstiftning, både genom ISDS men även genom så kallat ‘reguljärt samarbete’ där företag ska kunna ge sin syn på lagförslag, säger Robin Zachari, kampanjsamordnare för Skiftet.org.
Motståndet mot ISDS och TTIP ökar för varje dag. Fler än 1,6 miljoner EU invånare har skrivit på en namninsamling för att stoppa TTIP, och flera EU utskott har nyligen uttalat sig mot att inkludera ISDS i TTIP.
Det kommer att vara manifestationer på följande orter.
Göteborg Gustaf Adolfs torg kl. 12:30 – https://www.facebook.com/events/920778697958554/
Malmö, Gustaf Adolfs torg kl. 12:00 – https://www.facebook.com/events/366034986919118/
Stockholm, Mynttorget kl. 14:00 – https://www.facebook.com/events/732582256860607/
Örebro, Järntorget kl. 15:00 – https://www.facebook.com/events/1385769468414030/