The Body Shop bemöter Greenwash-nomineringen med ännu mera greenwashing!

Greenwashing är komplicerat. Ett företag eller en organisation kan göra massor av saker som verkligen är bra för miljön. Och då tycker såklart vi också att det är bra. Men inte ens de som gör bra saker har rätt att använda dem som dimridå för att slippa undan med dåliga saker. Den som gör det sysslar med greenwashing. På samma sätt finns det företag som följer lagar. Men det brukar vi inte benämna som extra bra eller miljövänligt, utan det är helt enkelt något som vi förväntar oss. Företag som påstår att deras verksamhet är miljövänlig för att den uppfyller lagkrav sysslar med greenwashing. Enkelt, eller?
En av de nominerade till årets Svenska Greenwash-pris, The Body Shop, fick sin nominering på grundval av att de på ett oärligt sätt framhåller sig själva som mer miljövänliga än de faktiskt är. Detta måste ha rört upp lite känslor, för vi fick nyligen en skriftlig kommentar till nomineringen, och som The Body Shop har gett sitt tillstånd till att vi här nedanför återger i sin helhet.
I kommentaren hittar vi tyvärr inget svar på den kritik som ligger till grund för nomineringen. Istället kan vi bland annat läsa att The Body Shop inte använder olagliga parabener. Good for you! Men det förutsätter vi. Däremot härstammar nomineringen från just dessa ”bekymrade” kunder som Body Shop hänvisar till. Kunder som, liksom Jordens Vänner, tycker att det inte är förenligt med den bild som The Body Shop skapat av sig själv att använda sig av miljöskadliga ämnen såsom aluminium och polythelen. Dessutom släppte Testfakta senast i januari en artikel där det framkom att en av The Body Shops produkter innehöll 14 allergena ämnen, varav ett miljöfarligt UV-filter och fem olika parabener. Parabener har i djurstudier visat sig kunna ha hormonstörande effekter. Redan 2012 uppgav The Body Shop att parabenerna skulle fasas ut ur företagets produkter. När företaget faktiskt ska ha gjort detta framkommer inte av deras kommentarer till Greenwashpriset.
Sedan kan vi läsa om lite andra bra grejer, som dock inte heller handlar om varför de blivit nominerade. Tro inget annat, vi tycker också att det är positivt att The Body Shop gör framsteg. Men, återigen, att framhålla miljönyttiga framsteg som svar på något helt annat är inget annat än just greenwashing och det gör oss lite bekymrade. Exempelvis har Body Shop inte kommenterat på varför de på sin hemsida lyfter att de arbetar med att i framtiden dela upp kasserade produkter i förpackningar och innehåll till kompost för att undvika deponering. Detta är något som producenter måste göra enligt lag. Att marknadsföra sig med gjorda miljöinsatser som redan krävs i existerande lagar är ett klassiskt greenwashknep som The Body Shop använder sig av men valt att inte ta med i kommentaren. Nomineringen bottnade i att sådana texter finns på The Body Shops hemsida. Och i kommentaren som du själv kan läsa här nedanför återkommer samma typ av retorik.
Vidare kan vi inte låta bli att förundras över hur The Body Shop kan framhålla användningen av FSC-certifierat trä i sitt svar på nomineringen. Forest Stewardship Council (FSC) råkar nämligen vara en av de andra nominerade just i år (läs mer om FSC här, och här). I The Body Shops egen ”Values Report 2014”, som vi fått ta del av, försöker företaget också göra en poäng av att de använder den mycket kontroversiella RSPO-certifierade palmoljan. Gissa vilket pris som Findus och Santa Maria var nominerade till förra året på grund av att de använde RSPO-certifieringen? Förra årets kandidater till Svenska Greenwash-priset använde certifieringen för att stödja sitt användande av hållbar palmoljeproduktion trots att det inte finns något stöd för att RSPO-certifierad palmolja faktiskt är hållbart producerad. Ett år senare kommer The Body Shop dragandes med samma grej. Här är vi helt enkelt inte på samma våglängd, och tyvärr verkar The Body Shop köra sitt eget race när det gäller att framstå som miljövänliga.
Sammanfattningsvis, The Body Shop gör återigen skäl för sin nominering till Svenska Greenwash-priset 2015, eftersom de väljer att inte kommentera kritiken utan bara fortsätter att lyfta fram att de uppfyller lagkrav och i bästa fall några framsteg också. Definitionen av greenwashing, helt enkelt.
 
Här nedanför kan du läsa The Body Shops egen text i oredigerad form:
 
Kommentar på The Body Shops nominering till Svenska Greenwashpriset 2015
The Body Shop, som nu finns i 67 länder runt om i världen, grundades för 39 år sedan av dame Anita Roddick. Det grundades på principen att företag kan vara en kraft för att göra gott – och det är en vision vi fortfarande tror på.
Vår senaste värderingsrapport, Global Values Report, publicerades 2014. I den listade vi några av de områden där vi är stolta över att kunna göra skillnad, och de områden där vi kommer att fortsätta sträva efter att bli ett bättre företag, ett företag som snabbar på processen att vara ett hållbart och etiskt företag rakt igenom. Hela vägen från våra butiker till vår logistikkedja, och inte bara i de områden och länder där miljö- och hållbarhetsprinciper är reglerade, utan globalt – på alla marknader där vi finns.
Först vill vi vara tydliga med att vi använder inga förbjudna parabener i våra produkter, och alla nya produkter skapas helt utan några parabener över huvud taget. Vi har lyssnat på våra kunder och deras tankar och önskemål. Även om flera studier har visat att parabener är en säker ingrediens att använda i kosmetika så förstår och respekterar vi att en del av våra kunder är bekymrade över att de finns i våra produkter. Som en följd av det är nu fler än 80 % av The Body Shops produkter helt parabenfria. För resterande del av produkterna pågår ett stadigt arbete med att fasa ut parabener genom en omformulering av produktsammansättningarna.
Vårt Community Fair Trade-program är det absolut största programmet för rättvis handel inom kosmetikaindustrin. Vi arbetar direkt med olika grupper och köper ingredienser från småskaliga producenter. Varje år ger den här handeln en schyst och stabil inkomst till tusentals arbetare, och förbättrar samhället omkring dem genom att göra det möjligt att bygga skolor och hälsovårdscenter, ge tillgång till rent vatten och utbildningsstipendier. 2013 fick The Body Shop ta emot priset International Responsible Business Award utdelat av Business in the Community (BITC) och CITI Bank. Priset delades ut för Community Fair Trade-programmets arbete för att uppnå FN:s millenniemål.
The Body Shop var tidigt ute med att driva företag på ett etiskt och grönt sätt, och vi fortsätter att ha en stark miljömedvetenhet som backar upp vårt rykte. Men vi sätter oss inte nöjda ned, utan fortsätter hela tiden undersöka sätt att minska vårt klimatavtryck:
• Vi har minskat utsläppen från våra internationella transporter och fortsätter att titta på hur vi kan minska dem ytterligare.
• Konsumtionen av vatten och energi på våra regionkontor har minskat med 37 % sedan 2010, och även här fortsätter vi att titta på hur vi kan gå ännu längre.
• 90 % av de butiker som vi äger i Europa, Mellanöstern och Afrika använder sig nu av förnybar energi, och detsamma gäller för drygt 50 % av butikerna på övriga marknader där vi finns.
Något annat vi är stolta över är vår senaste butiksinredning: Pulse. Det är en hållbar butiksinredning som vi lanserade 2013. I slutet av januari 2015 hade vi installerat fler än 1 200 Pulse-inredningar i våra butiker – och det är fler än 40 % av de butiker vi har. Pulse gör att butikerna ser fräschare ut, samtidigt som det minskar energianvändningen med ungefär 30 %. Dessutom använder vi enbart FSC-certifierat trä vid våra ombyggnader, för att säkerställa att träet kommer från hållbart brukade skogar. Vi köper in alla produkterna från enbart två tillverkare för att kunna vara säkra på deras FSC-certifiering.
Det här är några få exempel på det arbete vi gör. Vi arbetar hårt för att leva upp till de ambitioner som vår grundare startade med, och för att vara ett annorlunda skönhetsmärke med ett starkt värderingshjärta, byggt på en grund av en stark och hållbar affärsmodell.”
 
Klicka här för att läsa mer om Svenska Greenwashpriset 2015.

Dela gärna vår kamp!

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *